Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@03:03:53 GMT

تحقق مساوات بین زن و مرد در دین اسلام

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۶۵۸۳۹

تحقق مساوات بین زن و مرد در دین اسلام

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور شهرکرد، گفت: رشد و تعالی انسانی مختص تمامی انسان‌ها صرف نظر از جنسیت آن‌ها است و در زمینه ارزش‌های الهی و انسانی تمامی انسان‌ها حق رشد و ترقی دارند و منزلت افراد بستگی به عمل صالح آن‌ها دارد، براساس مبانی قرآن انسانی جایگاه دینی بالاتر و ارزشمندتری دارد که اعمال صالح بیشتری انجام داده و ارزش‌های انسانی خود را بیشتر رشد دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام اسماعیل رئیسی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص مساوات بین زن و مرد در دین اسلام، اظهار کرد: اولین مورد رعایت عدالت و مساوات بین زن و مرد در اسلام در خصوص حقوق اجتماعی افراد است، هر یک از حقوق اجتماعی بین زن و مرد بر اساس این موضوع که دارای شان و منزلت اجتماعی هستند و به‌نوعی یک حق انتخاب در سرنوشت فرد محسوب می‌شوند، مساوی است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور شهرکرد افزود: بنابراین نمی‌توان گفت زن به دلیل نوع نگاه خلقتی که به او می‌شود در انتخاب و تعیین سرنوشت اجتماعی خود با مردان متفاوت است، زنان می‌توانند مانند مردان در اجتماع حضور فعال داشته و مشغول به‌کار باشند و برای تامین نیازهای اقتصادی خود به کسب درآمد بپردازند.

وی ادامه داد: همچنین زنان می‌توانند در امور مملکتی و سایر موارد دارای پست و جایگاه باشند، نکته مهم و قابل توجه این موضوع است که درآمد زن که در اثر شغلی که دارد کسب می‌شود، کاملا متعلق به خود او است و خانواده و همسر این فرد حقی در این درآمد ندارند.

رئیسی عنوان کرد: حقوق اجتماعی شامل موارد دیگری نیز می‌شود، برای مثال حق رای، حق اظهار نظر، داشتن مسئولیت، کسب درآمد و به‌طور کلی تمامی فعالیت‌هایی که در یک جامعه انجام می‌شود و در تعیین سرنوشت اجتماعی افراد تاثیرگذار  خواهد بود، بین زن و مرد یکسان است و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور شهرکرد اضافه کرد: البته یک شرط در خصوص حضور زنان در اجتماع وجود دارد که باتوجه به خلقت لطیفانه‌ای که زن دارد، لازم است برخی شئونات و مباحث محرم و نامحرم را رعایت کنند و دارای پوشش مناسبی باشند که این موضوع نیز به این دلیل است که خود زنان در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار نگیرند، البته این موضوع تنها مخصوص زنان نیست و حضور مردان در اجتماع نیز دارای شرایطی است.

وی یادآور شد: نکته دوم مربوط به مباحث مالی است، حق ارثیه و دیه برای مردان و زنان وجو دارد، اما در خصوص این دو مورد مساوات وجود ندارد، یعنی ارثیه و دیه مردان دو برابر زنان است که این موضوع نیز دلیل روشنی دارد، زیرا زمانی‌که مردی دارای دو سهم ارثیه می‌شود باید این سرمایه را برای فرزندان و همسر خود خرج کند، در صورتی‌که یک سهم ارثیه زنان کاملا متعلق به آن‌ها است، زیرا براساس مبانی اسلام هیچ وظیفه‌ی مالی در مورد خانواده و همسر برعهده زنان نیست، بنابراین زن یک سهم از ارثیه پدری خود دارد و در دو سهم ارثیه‌ای که همسر این زن دارد نیز سهیم است و بی‌عدالتی صورت نمی‌گیرد.

رئیسی تصریح کرد: در مورد دیه نیز همین مورد وجود دارد، در صورتی‌که برای یک مرد حادثه‌ای رخ دهد و در اثر این موضوع به این فرد دیه تعلق بگیرد، شخص باید این مبلغ را صرف هزینه زندگی همسر و فرزندان خود کند، اما  اگر این دیه به یک زن تعلق بگیرد چون این شخص هیچ تعهدی درخصوص پرداخت هزینه همسر و فرزندان خود ندارد، مبلغ دیه کاملا به خود او تعلق دارد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور شهرکرد بیان کرد: بنابراین نبود مساوات در خصوص مباحث مالی به دلیل رعایت عدالت بین زن و مرد است، زیرا مسئولیت سنگین تامین نیازهای مالی خانواده و فرزندان به‌صورت کامل بر عهده مرد است و زنان بر اساس مباحث دینی هیچ تعهدی نسبت به تامین مسائل مالی ندارند و برای حفظ عدالت در این زمینه موضوع مساوات وجود ندارد، اما مساوات در خصوص مباحث مالی به این صورت بیان می‌شود که زن و مرد هر دو حق دیه و ارثیه دارند، در صورتیکه در زمان جاهلیت زنان در مباحث مالی حقی نداشتند، اما پس از اسلام برای زنان نیز حق مالی در نظرگرفته شد.

وی گفت: درخصوص مسائل قضایی و حقوقی نیز بین زن و مرد مساوات وجود دارد، یعنی همان حقوقی که برعهده مردان است به شکل دیگری برعهده زنان نیز گذاشته شده و به مردان نگاه متفاوتی نمی‌شود، زنان دارای حق نفقه، مهریه و حق اجرت المثل زمان کار کردن در منزل هستند به این معنی که زنان می‌توانند برای زمانی که در منزل شوهر خود کار می‌کنند، پول دریافت کنند، البته درصورتیکه همسر زن همواره با دستور و تحکم کارهای منزل را از او خواسته باشد و زن به خواست و اراده خود آن‌ها را انجام نداده باشد، در تمامی حقوق بیان شده برای زنان فرزندان او هیچ سهمی ندارند و این مبالغ کاملا متعلق به زنان است.

رئیسی افزود: مورد دیگر درخصوص حق حضانت فرزندان است که در این مورد نیز مادر و پدر هر دو دارای حق هستند، البته حق حضانت فرزند تا هفت سالگی بر عهده مادر و پس از آن برعهده پدر قرار می‌گیرد و این موضوع به دلیل وظیفه مالی که برعهده مردان است در نظر گرفته می‌شود، یعنی چون تامین مالی فرزندان بر عهده پدر است، پس از هفت سالگی حق حضانت به مرد واگذار می‌شود، مگر اینکه بر اساس توافق والدین حضانت فرزند پس از هفت سالگی نیز به مادر واگذار شود که در این صورت نیز مجدد تامین نیازهای مالی فرزند برعهده پدر است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور شهرکرد ادامه داد: در موضوعات مرتبط با عبادت افراد در دین اسلام تفاوتی بین زنان و مردان مشاهده نمی‌شود و مساوات رعایت شده است، دلیل این موضوع که دختران در سن ۹ سالگی به سن تکلیف می‌رسند، اما پسران در سنین بالاتر مکلف می‌شود این است که مردان در هیچ برهه‌ای از زمان مجاز به ترک واجبات دینی نیستند و ترک عمدی واجبات گناه محسوب می‌شود اما زنان به دلیل عادات ماهیانه و زایمان قادر به ترک عمدی واجبات دینی هستند، بنابراین مکلف شدن زودتر زنان به دلیل رعایت عدالت در این خصوص است.

وی عنوان کرد: در زمینه پوشش زن و مرد نیز مساوات وجود دارد و به همان صورت که زنان به داشتن پوشش مکلف هستند، برای مردان نیز احکامی وجود دارد، مردان از لحاظ شرعی، عرفی و قانونی مجاز به پوشیدن لباس‌های تنگ نیستند و بیرون گذاشتن سینه و بازو مردان صحیح نیست، بنابراین نمی‌توان گفت در زمینه پوشش زنان محدود می‌شوند، اما مردان برای پوشیدن هر مدل لباسی کاملا آزاد هستند.

رئیسی با اشاره به آیه قرآن کریم که می‌فرماید " هر فردی عمل صالح انجام دهد دارای جایگاه انسانی است" اضافه کرد: رشد و تعالی انسانی مختص تمامی انسان‌ها صرف نظر از جنسیت آن‌ها است و در زمینه ارزش‌های الهی و انسانی تمامی انسان‌ها حق رشد و ترقی دارند و منزلت افراد بستگی به عمل صالح آن‌ها دارد، براساس مبانی قرآن انسانی جایگاه دینی بالاتر و ارزشمندتری دارد که اعمال صالح بیشتری انجام داده و ارزش‌های انسانی خود را بیشتر رشد دهد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور شهرکرد خاطر نشان کرد: به دلیل مشکلات و مسائل موجود در مقام نبوت خداوند آن را به مردان اعطا کرده است، اما در راستای این مقام انسانی و الهی حضرت زهرا (س) وجود دارند که در هیچ زمینه‌ای پایین‌تر از پیامبر اکرم نیستند فقط مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی نبوت به دلیل سختی‌های بالای موجود در کار توسط خداوند برعهده مرد گذاشته شده است بنابراین در مقامات الهی و انسانی حضرت زهرا (س) هم تراز پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) قرار دارد و تنها وجه تمایز موجود در مقام اجتماعی نبوت و امامت آن‌ها است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری دین اسلام تمامی انسان ها بین زن و مرد مباحث مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۵۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله نوری همدانی: دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است

آیت‌الله نوری همدانی در پیامی به همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» گفت: دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله نوری همدانی در پیامی به اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» گفت: امروز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام می‌دهد به دین مقدس ما نسبت می‌دهد در حالی که با این عمل می خواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه کند، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن است.

متن پیام حضرت آیت‌الله نوی همدانی به اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین.

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم؛

موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاه‌های گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشته‌اند. که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشن‌تر می‌شود.

در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کامل‌ترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.

مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد می‌شده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.

که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.

و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصه‌های جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سال‌های نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.

انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترا. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.

در روزگاری که در تمام فرهنگ‌های اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینی‌ها و آماج تهمت‌ها بود و از هیچ روزنه‌ای بر افق زندگی او روشنایی نمی‌تابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.

حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگی‌ها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیه‌هایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامت‌های انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.

«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون»

«ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما»

این نمونه‌ای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونه‌ای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته یز به عنوان الگو معرفی می‌شود:

«ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه می‌شود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.

امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام می‌دهد به دین مقدس ما نسبت می‌دهد در حالی که با این عمل می خواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن می‌باشد.

در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر هستم.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

قم مقدسه

حسین نوری همدانی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؟
  • نامزد انتخابات مجلس : چرا دختران در مدارس روسری‌شان را برندارند؟
  • خجسته: درباره زنان، مردان تصمیم گرفته‌اند / چرا دختران در مدارس روسری‌شان را برندارند؟
  • بزرگترین حامی حقوق زن اسلام است
  • دین اسلام مدافع اصلی حقوق زنان است
  • اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • آیت‌الله نوری همدانی: دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • بانوان آمریکای لاتین نسبت به کشتار زنان در غزه موضع بگیرند
  • ثبت فوت مردان ‌در استان زنجان بیشتر از زنان بوده است‌
  • برنامه جام‌جهانی تیراندازی اعلام شد